Natthimmel + ny kategori.

Boken Natthimmel handlar om en flicka som heter(/kallas) Tilda.

Hon är en rätt så vanlig tjej, som är väldigt insatt i tonnårens 'regler' och tänker väldigt mycket på vad man får och inte får göra, vad som är 'fel och rätt'. Hon tänker också på vad som händer i situationer osv.
Möhm... ah, jag kör på två utdrag från boken.

'Ibland bryr de sig, ställer föräldrafrågor och hittar på föräldraregler, men det känns som att de har lärt sig från en instruktionsbok. En föräldrainstrukionsbok med listor på de rätta frågorna och reglerna.
Det händer att de bryr sig på riktigt också, vissa saker gör dem till och med stolta. Men det är aldrig riktigt jag som gör dem stolta, det är alltid saker jag gjort: Prov med alla rätt, fotbollsmatcher där jag har gjort många mål, mattetal som stämmer med facit.'

Eller

'Det fanns en bild som jag genast tyckte om, en som såg mer äkta ut än de andra, och jag ville peka på den, men jag lät bli förstås. Jag kunde ju råka peka på just den bild som de allihop strax skulle skratta åt som åt ett dåligt skämt som råkat hamna bland de riktiga förslagen.'

Asm bok, helt klart!



Ny kategori; böcker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0